Geert-JanBakker.reismee.nl

Van Ayutthaya naar Phuket.

Hee mensen,

Het heeft even geduurd maar nu zit ik in een aftands internetcafeetje (met slechts 1 computer) mijn nieuwe reisverhaal te typen. Het verhaal begint in Ayutthaya  op 21 September waar Philippe en ik een aantal tempels hebben bekeken. Ayutthaya is de oude hoofdstad van het koninkrijk Siam, waar ook veel oude tempels te bekijken zijn. We zijn in totaal 4 dagen gebleven. De eerste dag kwamen we laat op de middag aan en hebben we ons met een geinige tuktuk naar een tempel laten rijden en een beetje rondgekeken. 's Avonds hebben we een beetje gechilled en verder niet zoveel uitgevroten.

De tweede dag hebben we een fietsje gehuurd en zijn we langs verschillende oude tempels gefietst. Dat leverde leuke plaatjes op. Maar we gaven het eigenlijk al gauw op omdat het gruweloos warm was. We zijn daarom maar met een boekje in een hangmat gaan liggen wachten totdat het wat frisser werd. 's Avonds zijn we weer langs een aantal tempels gefietst omdat die 's avonds verlicht worden voor de toeristen. Dat zag er vrij spectaculair uit. We stonden toen tussen een stelletje met foto apparatuur beladen Japanners de tempels te beflitsen. Rare jongens die Japanners. ;)

De volgende morgen zijn we naar een nog actief bezochte tempel geweest. Hier gaan de boeddhisten in de omgeving massaal naartoe. Binnen werden allerlei rituelen gedaan. Boeddhisten geloven dat als je een goede daad doet je daarvoor iets goeds terug krijgt en als je iets slechts doet wordt boeddha pissig en krijg je iets slechts voor je kiezen. Daarom hebben ze soms de neiging om het goede wat te overdrijven. Zo plakken ze zoveel goud op beeldjes dat het op de grond verspreid ligt, ze bouwen immense gouden beelden waar honderden kilo's goud aan zit, ze hangen een vermogen aan geld in kleine boompjes en ze stoken onbenullig veel wierook weg. Het meest bizarre was het voeren van de vissen in de rivier. (brengt je een lang en gelukkig leven) Ze geven die vissen zoveel chips, brood en andere meuk dat ze in zo'n massa op komen zetten dat ze elkaar letterlijk uit het water duwen.

Het geheel van deze dag werd afgesloten door met een biertje in de vuist een potje voetbal te kijken in een leuk cafeetje. De volgende morgen waren we al vroeg op de trein terug naar Bangkok. Daar hebben we een andere Nederlander Bangkok laten zien. Vroeg op de avond zijn we maar weer naar Khao San Road en Padpong gegaan waar we nog wel even zijn blijven hangen. ;)

De ochtend van de 25 September was een glorieuze. De passen waren gearriveerd!!! Dat zorgde ervoor dat we meteen diezelfde avond naar Koh Tao zijn vertrokken. Eindelijk weg uit Bangkok. De nachtreis naar Koh Tao lijkt speciaal ontworpen te zijn om je kapot te maken. Eerst zit je van zes uur 's avonds tot 3 uur 's nachts in een bus. Je wordt tot je eigen verwarring wakker gemaakt door een Aziaat de je uit de bus zet bij een of ander donker gebouwtje. Daar bleken meer mensen te staan en samen in een rammelbus naar een haventje. Daar zijn we van pure verveling bier gaan tanken. Even ter info: dat is geen goed idee. Vooral niet omdat we om zeven uur 's morgens op een nogal golfgevoelige boot drie uur lang op een slechte plastic stoel moesten zitten. Vlak voor de haven van Koh Tao leek het even dat mijn maag de visjes wilde voeren maar mijn wilskracht vond dit te boeddhistisch. Op Koh Tao zijn we ingetrokken in het duikresort Big Blue. Meteen die avond ben ik een duikcursus begonnen. Ik wilde dit doen omdat het hier erg goedkoop is, maar ook omdat ik hoorde dat het erg vet was en omdat ik wel wat ervaring op wilde doen voordat ik in Australie in de Great Barrier Reef ga duiken.

Ik heb een vier daagse cursus gedaan. Het bestond uit anderhalve dag theorie, een middag in het zwembad en twee dagen waarop je twee duiken doet. Er was een heus tentamen bij betrokken en de trainingen in het zwembad waren onder het strenge oog van Luke de instructeur. Het is was in 1 woord: top!. De sfeer in het resort was heerlijk relaxed, aan een paradijselijk strand, er was een goed restaurant en stapels goede bars in de buurt. Dan de cursus zelf: de theorie was een ding waar je even doorheen moet komen, maar het oefenen van skills in het zwembad was zeker nuttig. Het geeft je zelfvertrouwen onder water als je de uitrusting kent, weet waar alles voor is en niet voor is. We moesten bijvoorbeeld onze volledige uitrusting onder water kunnen aan en uitrekken,(masker af is vervelend!)  zelf de lucht in je vest regelen, enz enz. De vier duiken zelf waren echt heel gaaf. Je ziet gigantisch veel grote en kleine vissen, prachtige koraalformaties, barracuda's, roggen en enzovoorts. Ik kan het verder ook niet beschrijven. Zie dit maar als een uitnodiging om het zelf ook eens te gaan proberen. We zijn tot een meter of 18 geweest. Op de vierde dag kreeg ik mijn brevet als Open Water Diver. Ik weet nu al zeker dat ik een 'Advanced Open Water Diver' cursus ga volgen in Australie. Dan mag je 's nachts duiken, wrakduiken, tot 30 meter diep duiken, enz. Kortom: veel meer. En dat is mooi! De avond van de vierde dag hebben we als duikgroep ons succes bekroond met een gezellig avondje. :D 

Maar omdat we eigenlijk nog niets van Koh Tao hadden gezien (we zaten namelijk nogal bezig te zijn met de cursus) hebben we maandag de 1e Oktober een scooter gehuurd om het eiland te verkennen. Dat was erg leuk. Overal zijn verborgen baaitjes met prachtige stranden die zo mooi zijn dat ze zeker reisgidswaardig zijn. Het duurde een half uurtje om de scootertechnieken onder de knie te krijgen maar op een enkele leeggereden tank na ging het vlekkeloos. Kwestie van met de andere scooter snel naar het benzinestation heen en weer janken en klaar is kees. Dezelfde avond zijn we ook weer meteen verder gegaan, van Koh Tao naar Khao Sok national park. Daar zijn we dus gisteren aangekomen. We hebben weer een nachtreis gedaan omdat deze goedkoper zijn. Dit keer 6,5 uur op de boot en een uurtje of drie in de bus. Deze keer was wel beter omdat het een slaapboot was waar iedereen op de rij op matrasjes ligt. Dat geeft je de kans om nog wat bij te slapen. Het was wel een geinige ervaring en een situatie waar je makkelijk met mensen aan de praat komt. 

Toen we in Khao Sok aankwamen hebben we het Smiley hostel betrokken. Om de middag te vullen hebben we samen met Lies een meisje uit Belgie en een Franse gast van wie ik naam ff niet meer weet 'getubed' in de rivier. Dit betekend dat je je in een rubberen band heerlijk relaxed met de stroom laat meezakken.

De natuur is hier overweldigend mooi. Wilde rotsen, dichte oerwouden, apen, toekans, papagaaien, varanen, grote spinnen, enzovoorts. Dat is ook de reden dat we hebben besloten om vandaag een jungletocht te maken. Allereerst gingen we met een boot over het stuwmeer van het Khao Sok national park, dat was geweldig mooi. We hadden geluk want we hadden aanvankelijk goed weer. In Thailand regent het namelijk erg vaak rond deze tijd van het jaar, eens per twee dagen volgens mijn ervaring. Het regent dan soms harder dan ik ooit in Nederland heb gezien. Vaak duurt het maar effekes, maar als je een beetje pech hebt sta je binnen het half uur in 20cm water. Enfin, na de boottocht hebben we gegeten op een drijvend restaurantje en wat gezwommen. Daarna gingen we met een gids een jungletocht doen. Erg spannend, over glibberige paadjes en rotsen onder lianen door in het halfdonker terwijl je allerlei vreemde geluiden hoorde. Bloedzuigers die zich aan je haken als je door riviertjes loopt maar ook mooie fotomomentjes als je een waterval tegenkomt. Terwijl we terug naar de boot liepen kwam er opeens een keiharde tropische regenbui op ons neer. Eigenlijk was het wel toepasselijk bedachten we terwijl we totaal doorweekt door de jungle liepen. Een tropische regenbui in een tropisch regenwoud. Al met al een topervaring!

We zijn zojuist terug gekomen, we hebben ff gegeten en we gaan zo slapen, ik ben een beetje kapot nu. Morgen gaan we hier weer weg, op weg naar Phuket om vanuit daar Koh-Phi-Phi te bezoeken. Dat is het mooiste eiland van allemaal, zegt men.  We gaan zien. Ik hoop trouwens wel dat ik nog even wat foto's kan uploaden hier.

Ik dank u nederig voor uw aandacht,

Geert-Jan 

Reacties

Reacties

tante Mariet en oom Henk

wauw Geert-Jan! We hebben ademloos je verhaal zitten lezen! Geweldig wat jij daar allemaal ziet en meemaakt! En je schrijft het ook nog een keer hartstikke lollig op! Dat maakt je verhaal extra leuk om te lezen. Net alsof we er zelf bij zijn! (wast maar waar ;) ) Hee, we kijken uit naar je foto's, en geniet-ze nog daar, he? hartelijke groeten uit het momenteel zeer regenachtige Rijssen!! tante Mariet en aanhang !

Annelien

Ha broer! Gefeliciteerd met het halen van je brevet! Gaaf hoor! Ja, wat typ je smakelijk: mijn maag wil de vissen voeren, haha!
Geniet van je mooie reis, we volgen je steeds met googlemaps! En ma is zo enthousiast over jou, leuk hoor!
Lieve groet van Gert, Anne en Marcus

Albert

Ha Geert, smeuïge verhalen, wij smullen mee.
Straks maar in boekvorm uitgeven?

Geniet ervan, we denken aan je

AB

Johan

Zeer boeiende story weer!

Gaaf dat je een duikcerificaat behaald hebt, gefeliciteerd!
Helemaal klaar voor het advanced duiken in Australie, wie weet wat je nog allemaal opduikt!

Ik ben benieuwd naar de foto's.
Had al even wat dingen gegoogeld, dat Koh-Phi-Phi, ziet er echt prachtig uit!

Tot horens!

Groeten,
Gertrude, Johan, Anneleen en Lyzette

Geert-Jan

Danku weer voor de alleraardigste reacties mensen. Ik denk natuurlijk ook aan jullie.

Heb maar ff een paar foto's geplaatst zodat jullie kunnen gluren wat er hier te doen is.

truusje

ha broertje,

jij al wel weer wakker he?
Hier is iedereen in diepe rust, heb namelijk nachtdienst, en die oude mensjes slapen ook allemaal heerlijk, dus dacht ff berichtje naar mn lieve broertje :-)

Al weer veel beleeft? ben heel benieuwd.
Vind dat het wel weer xtje tijd wordt voor een nieuw verhaal van je hoor!
Hoor bijna elke dag wel weer iets van pa en ma, lekker genieten hoor!
Komt de speciale "grote broer mok" je ook nog van pas:)??

Veel liefs je zussie

Geert-Jan

Hee zussie,

Alles goed met jou/jullie? Leuk dat jullie mijn blog bij houden, daar doe ik het voor. ;) Ik heb jullie op skype, kunnen we een keer bellen?

Ben ondertussen al in Maleisie, Kuala Lumpur. Weer een gestoorde Aziatische megastad.

En jah, heb ondertussen al weer heel veel meegemaakt. Ik kan het niet allemaal opschrijven, maar ga proberen de belangrijkste dingen in mijn verhaaltje te zetten. Ik heb trouwens vaak domweg geen tijd om een blog te typen, ik wil heel graag veel zien en doen.

Ik moet eerlijk bekennen dat de mok thuis is gebleven, heb hem later nog uitgehaald. Ik hoop dat ik nog steeds een goede broer ben? ;)

Groeten uit Maleisie,

GJ

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!