Geert-JanBakker.reismee.nl

Weekje Maleisie & Singapore.

Vorige week donderdag is vlucht TR 2308 om 10.55 vertrokken van Singapore Chang Internationala airport. Deze vlucht zal rond 13.00 lokale tijd in Hanoi landen. Deze vlucht heeft een hoop mensen, waaronder mijzelf naar Vietnam verplaatst.

Ik had een vlucht geboekt bij Tiger airways een Aziatische prijsvechter. Deze prijsvechters zijn te herkennen aan het feit dat men tijdens de vlucht een onstellende hoeveelheid troep tegen zeer onpasselijke prijzen komt aanbieden. De slanke stuwardesjes duwen constant karretjes met drank, peuken en andere typische taxfree-zooi door het gangpad. Nu heb ik op zichzelf geen probleem met het verplaatsen van eten en drinken maar ik vond het iets te duur om dit naar mijn maag te laten verplaatsen. Mijn laatste hostel in Singapore had gratis ontbijt dus ik heb gruwelijk hard geontbijt die morgen zodat ik niet snel weer honger had. Eventueel kon ik nog mijn geheime voorraad chocoladekoekjes opnassen.

Prijzigheid is wel hetgene dat mijn weekje (ja het is kort, was ook de bedoeling) in Maleisie en Singapore een beetje heeft gekenmerkt. Maleisie kan goedkoop maar dan moet je wel een beetje op de centen letten. Op de ochtend van de 10e Oktober kwam ik in Kuala Lumpur aan. (Trouwens, hier noemt iedereen het heel stoer 'KL' ) De bus kwam 's morgens iets van vijf uur aan en omdat ik het vertik een hostel te boeken van te voren had ik te maken met een uitdaging. Al gauw kwam ik iemand tegen die ook naar een hostel ging. Zijn verhaal klonk goed, ben maar met hem meegelopen. Het hostel heette Oasis. Oasis was top. Goedkope, schone tent en veel leuke mensen. Ben eerst maar weer is gaan slapen tot een uurtje of tien. Daarna KL van dichtbij bekijken.

Echt een Aziatische stad, extreem chaotisch en druk verkeer, veel straatmarktjes, een duidelijk verschil tussen rijk en arm, veel Aziaten, enz. Ik kwam smorgens twee Duitse meisjes tegen met wie ik de stad ben gaan verkennen. Op een gegeven moment kwamen we in een buitenwijk terecht bij een enorme moskee. Om naar binnen te mogen moesten we allemaal een soort debiele roze overjas aandoen. Binnen aangekomen kregen we uitleg van een vriendelijk ogend moslimvrouwtje. Na een paar vraagjes over vrouwenrechten binnen de Islam kwamen we in een verhitte discussie terecht. Ze ging helemaal los en beargumenteerde vrolijk dat polygamie best oke is. Het was voor mij bizar om te zien hoe zij als vrouw dit geloof stond te verdedigen met overduidelijk rammelende argumenten. Na anderhalf uur vriendelijk afscheid genomen, laat maar.

's Avond Aaron een Amerikaanse gast ontmoet. (Leuke gast, alles was ' awesome' ) Met hem de volgende dag naar Little India geweest. Daar de Indische keuken geprobeert en een hoop straatvoedsel uitgeprobeert. Daarna nog de central market bezocht en een beetje door de stad gedwaald. Dit is de beste manier om wat van de andere culturen te zien, gewoon lopen. In de loop van de avond zijn we met een groep mensen van het hostel een biertje gaan drinken en hebben we de beroemde Petronas-towers bekeken. De avond werd afgesloten met een schaaktoernooi en een potje poker.

In de loop van de 13e ben ik naar Melaka gegaan. Een historische plaats aan de kust ten zuiden van KL. Dat viel een beetje tegen. Ik was namelijk niet voorbereid op de grote hordes Koreaanse en Japanse toeristen die daar rondliepen. Toeristen zijn mensen met harde backpacks op wieltjes. Ze laten zich bij voorkeur verplaatsen met grote touringcars en zijn over het algemeen volledig gespeend van elk gevoel van zelfredzaamheid en hun favoriete hobby lijkt geldvernietiging. Het stadje Melaka is best mooi maar je kon er dus geen been trekken. De backpackers waren dan ook niet al te talrijk. Zelf zat ik alleen met een Japanner in een hostel. Ik ben twee dagen gebleven. De eerste dag ben ik het stadje gaan verkennen. Er is veel historie. De Portugezen, Nederlanders en Engelsen hebben Melaka als kolonie gehad. En dat is te zien ook. Zo is er nog een 'Stadthuys,' een molen, een protestantse kerk, een roomse kerk, een HEERENHUYS, stadsmuren, typisch europese pleintjes, enzovoorts. Maar ik had de eerste dag alles al wel een beetje bekeken en besloot daarom de tweede dag weer verder te reizen.

De bus naar Singapore vertrok nadat ik eerst nog het historische museum van Melaka had bezocht. Dezelfde avond ben ik nog ingecheckt in het enige open hostel dat ik kon vinden. Ik viel bijna letterlijk om toen ik de prijzen in Singapore hoorde. 15 euro per nacht. Ben de volgende dag toen alle hostels weer geopend waren naar het goedkoopste backpackhostel verhuist dat ik kon vinden. Dat was gelegen in Little India. De naam verraad het al een beetje. Het lijkt India wel. Er zijn veel Indische eettentjes waar je curries (Niet op een bord, maar op een kokosblad), naan(soort brood), rijstpannekoeken, tandorie, enz, enz. kan eten. Hardstikke lekker en hardstikke goedkoop.

Voor de rest nog naar Chinatown geweest en het museum dat daar bijhoorde. Met een Duits vrouwtje een hindoetempel bezocht en een offerceremonie bijgewoond, (ook een verhaal apart) naar een oude moskee geweest en Arab street bekeken. (Als je zijde of een tapijt wilt kopen.) Ook nog naar werkelijk enorme winkelcentra geweest, waar alles te koop is (Van neppe Iphone tot gouden beelden) en de botanische tuinen van Singapore bekeken. 's Avonds wordt er een vette lasershow met muziek gegeven in de jachthaven van Singapore. Voor de rest veel gekwaakt met allerlei mensen uit het hostel.

Op de morgen van de 18e ben ik dus naar Vietnam vertrokken. Ben hier nu een dag of vijf. Hoop de volgende keer over Vietnam te schrijven. Zoals je aan het laatste stukje misschien al wel kon merken; ik heb gewoon geen tijd meer nu.

Ik dank u voor de aandacht,

Geert-Jan

Reacties

Reacties

tante Mariet

Hey Geert-Jan! Weer een prachtverhaal, zoals we van je gewend zijn! Heb je foto's van jou in die 'debiele roze overjas' :) ? haha! 'k zie het helemaal voor me...! Je hebt weer veel beleefd en veel mensen ontmoet! Ben weer benieuwd hoe Vietnam is! Bedankt voor je leuke verhalen steeds, we genieten er van! Succes in Vietnam en we kijken al weer naar je vervolgverhaal uit !!!

tanta Janna

Hoi GeertJan,
Ik zou zo stiekem wel eens met je mee willen kijken, maar daar zit jij nou helemaal niet om verlegen! Je ziet zo wel ontzettend veel en veel indrukken. Fijn om je zo een beetje te volgen in je verhalen.
Groeten, en pas goed op jezelf!

oom Herman en tante Truus

Ha die geertjan,

Wat een mooi verhaal schrijf je weer , en al die versch. mensen die je ziet. Goede reis maar weer.en hou je haaks.

Goot goan, de grootn van nZwatnweg.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!